باداب سورت ، رنگی ترین چشمه ی ایران
نوشته شده توسط : هیپوتریپ

 

چشمه‌های پلکانی بسیار زیبا و بی‌نظیر باداب سورت با قدمتی چندین هزار ساله در ایران می‌باشند که در سال 1378 به عنوان دومین میراث طبیعی ایران بعد از دماوند به ثبت رسید. بادات سورت در روستای اروست شهرستان ساری واقع شده است. از این نوع چشمه پلکانی تنها درنقاط محدودی از جهان وجود دارد. نکته‌ی جالب در مورد چشمه‌های باداب سورت این است که این چشمه‌ها دارای آب‌هایی با بو، رنگ، مزه و حجم متفاوتی می‌باشند و با درختچه‌های زرشک وحشی در اطرافشان احاطه شده‌اند.
پرآب‌ترین چشمه از آبی بسیار شور و عمق زیادی برخوردار است. رنگ تعدادی از این چشمه‌ها قرمز، زرد یا نارنجی می‌باشد. از این چشمه‌ها در گذشته، در فصل تابستان برای آب تنی استفاده می‌شد. مردم برای درمان انواع درد‌ها از جمله درد‌های کمر و پا، بیماری‌های پوستی، انواع سردرد‌ها از آب این چشمه‌ها استفاده می‌کردند زیرا بنا بر گفته‌های مردم محلی، املاح و اکسید آهن موجود در آنها هزارو یک درد را درمان می‌کند. باداب سورت در در لغت به معنای شدت اثر آب گازدار می‌باشد.
گردشگران می‌توانند در این محیط چادر زده و از طبیعت زیبا و فوق العاده آن استفاده کنند. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این چشمه‌ها این است که به دلیل وجود نمک فراوان در آن‌ها، آب این چشمه‌ها در فصل زمستان یخ نمی‌زند.
می‌گویند در گذشته اینجا مکانی برای عبادت زرتشتیان بوده که با برگزاری مراسم و آداب رسوم خاص خود به عبادت خدای یکتا می‌پرداختند.
یکی از رقیبان چشمه‌های باداب سورت که در همسایگی کشور ما نیز قرار دارد، چشمه‌های معروف به پاماکوله می‌باشند که دارای رسوباتی به رنگ سفید می‌باشند و نسبت به چشمه‌های باداب سورت دارای وسعت و خواص درمانی کمتری هستند. از آنجایی که این مکان به منطقه آزاد تبدیل شده و به شدت از آن حمایت و محافظت می‌شود، هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.
امروزه برای حفاظت هرچه بیشتر از این چشمه‌ها ورد افراد به این حوضچه‌ها را ممنوع کرده‌اند. (که متاسفانه چندان هم جدی گرفته نمی‌شود.) به همین دلیل مسئولین استان مازندران تنها راه نجات این چشمه‌ها را جایگزین کردن مالکیت آن از اداره منابع طبیعی به اداره میراث فرهنگی می‌دانند.
با هیپوتریپ همراه باشید تا هرچه بیشتر در مورد زیبایی‌های دیگر نقاط ایرانمان بدانید…

 




:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: